New Modality, New Dates & Extended Call for Contributions!
Due to the emergency caused by COVID-19, the MIC Conference 2020 will be held in a virtual mode on new dates: September 14-16, 2020. Given that this new modality can potentially allow additional researchers to attend, we exceptionally re-open the call for contributions!
Due to the current situation regarding the coronavirus covid-19, and the difficulty to predict what the international situation will be by April 23-25, the MIC Conference Organization Committee, along with the ISSCI Board, have decided to postpone the MIC Conference to June 15-17, 2020.
Early registration to the conference has been postponed to May 15.
You have until Feb 10 to submit your abstract for the 4th MIC Conference 2020. Three forms of contributions are foreseen: Symposium, Individual Presentation , or Poster. At this Conference you’ll be able to meet and discuss with several Members of the ISSCI Board, which includes Nathalie Bonnardel, Giovanni E. Corazza, Vlad Glaveanu, Michael Hanchett Hanson, Zorana Ivcevic Pringle, Maciej Karwowski, James C. Kaufman, Todd Lubart, Takeshi Okada, Roni Reiter-Palmon.
EARLY REGISTRATION is OPEN!
Take advantage of our Early Bird with special fees for students and register today!
The 4th MIC Conference 2020 is jointly organized by the International Society for the Study of Creativity and Innovation (ISSCI) and the Marconi Institute for Creativity (MIC), in the year that marks the 125th anniversary of the invention of radio by Guglielmo Marconi (1895-2020)!The 4th MIC Conference 2020 will take place in the historical 1895 site, Villa Griffone (Sasso Marconi, Bologna, Italy), with a program designed to bring together multidisciplinary researchers, scientists, educators from all over the world to present their views, results, open issues about all aspects related to the Science of Creativity and Innovation.
Contributions are welcome concerning all facets of human creativity and innovation, stemming from the fields of Psychology, Neuroscience, Education, Design, Engineering, Economics,Social Sciences, and others. Please download here the Call for Contributions.
We look forward to your submission and participation!
Best wishes,
Giovanni Emanuele Corazza, Todd Lubart, Sergio Agnoli, and Serena Mastria
For more details regarding registration modality and fees see our website: www.mic-conference.org
Per rendere omaggio a Gianni Rodari (1920-1980) nel centenario della nascita, il Comune di Sasso Marconi organizza il convegno nazionale“Per una scuola fantastica: Gianni Rodari e il semaforo blu”.
In programma sabato 7 marzo nelle sale del settecentesco Borgo di Colle Ameno, il convegno è rivolto in particolar modo a insegnanti ed educatori, ma è aperto a tutti coloro che lavorano per e con la scuola e a chiunque sia interessato a costruire una riflessione critica sulla didattica contemporanea, partendo dall’eredità di Gianni Rodari.
Sono previsti interventi e testimonianze sulvalore della creatività (a cura di scrittori, docenti e addetti ai lavori) e laboratori tematici realizzati in collaborazione con Fondazione Guglielmo Marconi, ANPI, Ecosistema, Cooperativa “Accaparlante” e Associazione “Senza Titolo”, per declinare il concetto di didattica nei campi dell’arte, della scienza, nella storia, nella natura e nel mondo della disabilità.
QUI allegato il volantino con il programma degli interventi e tutti i dettagli sul convegno.
De Agostini Scuola in campo per la didattica delle materie STEM: al via il ciclo 2020 di giornate formative gratuite su scala nazionale per favorire la cittadinanza scientifica attraverso la sperimentazione attiva
De Agostini Scuola, Ente formatore accreditato MIUR dal 2013 e tra i principali operatori di editoria scolastica, torna a proporre il suo originale programma nazionale annuale di convegni formativi gratuiti dedicati alla didattica delle materie scientifiche cosiddette STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics)con la partecipazione di esperti dei principali enti di ricerca e innovazione italiani quali IIT (Istituto Italiano di Tecnologia), INAF (Istituto Nazionale di Astrofisica), INFN (Istituto Nazionale di Fisica Nucleare), CNR (Centro Nazionale Ricerche), ICN (Italian Climate Network), Fondazione IBM, Marconi Institute for Creativity, Google for Educatio, 100esperte.
Tra il 18 febbraio e il 1 aprile nelle città di Bologna, Torino, Milano, Firenze e Pescara prenderanno il via gli incontri Matematica & Scienze Live e Motivare, Coinvolgere, Divertire con la Matematica in cui i docenti potranno confrontarsi con divulgatori, esperti di didattica, scienziati e ricercatori sulle più attuali tematiche e sulle metodologie di insegnamento in grado di rendere l’apprendimento per gli studenti più inclusivo e sempre più connesso all’attualità e ai suoi mutati linguaggi.
We are on the cover of the February volume of the prestigious journal: NeuroImage!
The picture represents the main findings emerging from our study – a study on the prediction of idea originality through brain dynamics – published in the same volume: https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2019.116385
Specifically, the cover depicts with an original graphic the scalp topographies associated to the repeated generation of alternative ideas during a typical creative (divergent thinking) task. The electrophysiological activity progressively passes from a desyncronization to a progressive synscronization, especially in the cortical areas typically associated to ideation (right parietal region).
We are proud to announce the upcoming international event on Creativity and Innovation:
MIC Conference 2020 !
The 4th MIC Conference 2020 is jointly organized by the International Society for the Study of Creativity and Innovation (ISSCI) and the Marconi Institute for Creativity (MIC), in the year that marks the 125th anniversary of the invention of radio by Guglielmo Marconi (1895-2020)!The 4th MIC Conference 2020 will take place in the historical 1895 site, Villa Griffone (Sasso Marconi, Bologna, Italy), with a program designed to bring together multidisciplinary researchers, scientists, educators from all over the world to present their views, results, open issues about all aspects related to the Science of Creativity and Innovation.
Contributions are welcome concerning all facets of human creativity and innovation, stemming from the fields of Psychology, Neuroscience, Education, Design, Engineering, Economics,Social Sciences, and others. Three forms of contributions are foreseen: Symposium, Individual Presentation , or Poster.
Please download here the Call for Contributions, and see below the submission deadlines and the International Scientific Committee.
Important Dates:
Abstract submission: February 10, 2020 Acceptance notice: March 1, 2020 Early registration: March 15, 2020 MIC Conference 2020: April 23-25, 2020
We look forward to your submission and participation!
Predicting response originality through brain activity: An analysis of changes in EEG alpha power during the generation of alternative ideas
Sergio Agnoli, Marco Zanon, Serena Mastria, Alessio Avenanti, Giovanni Emanuele Corazza
Growing neurophysiological evidence points to a role of alpha oscillations in divergent thinking (DT). In particular, studies have shown a consistent EEG alpha synchronization during performance on the Alternative Uses Task (AUT), a well-established DT task. However, there is a need for investigating the brain dynamics underlying the production of a sequence of multiple, alternative ideas at the AUT and their relationship with idea originality. In twenty young adults, we investigated changes in alpha power during performance on a structured version of the AUT, requiring to ideate four alternative uses for conventional objects in distinct and sequentially balanced time periods. Data analysis followed a three-step approach, including behaviour aspects, physiology aspects, and their mutual relationship. At the behavioural level, we observed a typical serial order effect during DT production, with an increase of originality associated with an increase in ideational time and a decrease in response percentage over the four responses. This pattern was paralleled by a shift from alpha desynchronization to alpha synchronization across production of the four alternative ideas. Remarkably, alpha power changes were able to explain response originality, with a differential role of alpha power over different sensor sites. In particular, alpha synchronization over frontal, central, and temporal sites was able to predict the generation of original ideas in the first phases of the DT process, whereas alpha synchronization over centro-parietal sites persistently predicted response originality during the entire DT production. Moreover, a bilateral hemispheric effect in frontal sites and a left-lateralized effect in central, temporal, and parietal sensor sites emerged as predictors of the increase in response originality. These findings highlight the temporal dynamics of DT production across the generation of alternative ideas and support a partially distinct functional role of specific cortical areas during DT.
Ogni azienda moderna parla di innovazione e la ritiene un elemento fondamentale della propria cultura aziendale. Eppure può non essere abbastanza: se si rimane all’interno dei binari dell’innovazione incrementale, si rimane esposti e potenzialmente impreparati di fronte alle mutazioni radicali del mercato causate da entrate imprevedibili di prodotti o attori capaci di violare la semplice continuazione dei trend. Nell’anno del cinquecentesimo anniversario della sua morte, è quindi non solo opportuno ma doveroso rivisitare la figura di Leonardo da Vinci, ineguagliato innovatore e visionario in più di venti discipline diverse, per estrarre dalla sua opera quei princìpi che possano guidare oggi la gestione dell’innovazione aziendale in scenari caratterizzati da crescente incertezza e rapidità.
Incontro gratuito previa iscrizione via email assessmentschool@ideamanagement.it
Creatività nel sistema educativo: incontro con Giovanni Emanuele Corazza
Vari enti mondiali, tra i quali il World Economic Forum, ribadiscono già da alcuni anni il fatto che la creatività sia tra le più importanti abilità da sviluppare nella popolazione umana per fare fronte alle nuove sfide caratterizzanti la società del futuro, la cosiddetta Post-Information Society. Restando nell’alveo del pragmatismo, dovremo accettare il fatto che nella stragrande maggioranza delle professioni l’Essere Umano collaborerà con una Macchina dotata di crescente intelligenza artificiale, contribuendo essenzialmente i frutti del proprio pensiero creativo e lasciando che sia la Macchina a svolgere ogni parte standard e di analisi dei dati. Non può quindi esserci dubbio in merito al fatto che la creatività debba essere immessa con urgenza all’interno del sistema scolastico, pena un disastroso scollamento tra competenze sviluppate e competenze necessarie alla nostra sopravvivenza. La questione aperta è tuttavia la seguente: la creatività deve essere inserita orizzontalmente in tutte le materie scolastiche, oppure verticalmente come disciplina a sé? Questa scelta di architettura educativa non è banale né priva di conseguenze, come sarà discusso in questo intervento.